Suola

Suolan ei ole todettu aiheuttavan syöpää, mutta sillä näyttää olevan mahasyövän kehittymistä edistävä ja altistava vaikutus.

Mahasyövän ja päivittäisen suolan saannin välillä on havaittu selvä yhteys monissa väestötason tutkimuksissa. Mahasyövän esiintyvyys on vähentynyt samanaikaisesti suolan saannin vähenemisen ja pakastimien yleistymisen kanssa. Mahasyövän ja suolan välinen yhteys näyttää olevan voimakas, jos syö erittäin runsaasti voimakkaasti suolattuja tuotteita, kuten esim. suolakalaa.

Ärsyttää mahalaukun limakalvoa

Suolan mahasyövälle altistavan vaikutuksen mekanismit tunnetaan vielä hyvin puutteellisesti. Runsaan suolan käytön haitallinen vaikutus voimistuu mahalaukun helikobakteerin aiheuttaman infektion yhteydessä.

Eläinkokeissa on havaittu, että runsas suolan käyttö pahentaa kemiallisesti aiheutetun mahasyövän kehittymistä. Runsas suolan käyttö saa aikaan korkean osmoottisen paineen mahalaukussa, ja tästä aiheutuvalla kemiallisella ärsytyksellä on mahalaukun limakalvoa vaurioittava vaikutus. Limakalvovaurio taasen voimistaa mahalaukun pintasolujen erilaistumista ja luo näin ollen edellytykset solun perimän rakennemuutoksen syntymiselle. Pitkäkestoinen limakalvovaurio saattaa myös johtaa mahan limakalvojen krooniseen tulehdukseen (krooninen atroofinen gastriitti), jolloin mahasyövän vaara kasvaa.

Vaikka runsaan suolan käytön ja mahasyövän välistä yhteyttä ei ole voitu osoittaa täysin sitovasti, on amerikkalaisista syöpätutkijoista (American Institute of Cancer Research ja World Cancer Research Fund) kootun asiantuntijaryhmän mielestä näyttö runsaan suolan käytön ja mahasyövän yhteydestä vahva. Nykytiedon perusteella on siis todennäköistä, että runsas suolan käyttö lisää mahasyövän riskiä.

Puolitoista grammaa riittää

Vähäinen määrä suolaa on välttämätön elimistön toimintojen turvaamiseksi. Suolaa tarvitaan kuitenkin vain noin 1,5 grammaa päivässä solujen normaalin toimintojen ylläpitämiseen. Tämän suolamäärän saamme ravinnostamme ilman lisättyä suolaa.

Suomalaisten suolan saanti on vähentynyt huomattavasti viimeisten 25 vuoden aikana. Suomalaiset miehet saavat ravinnostaan noin 10 grammaa suolaa ja naiset vastaavasti noin 7-8 grammaa. Uusimpien suomalaisten ravitsemussuositusten mukaisesti tulisi suolan käyttöä vähentää edelleen noin viiteen grammaan päivässä.


Dosentti Eero Mervaala ja professori Heikki Karppanen
Helsingin yliopisto
Biolääketieteen laitos
farmakologian ja toksikologian osasto